دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) چیست؟

احتمالا اولین موردی که در یک مشاوره بازاریابی اینستاگرام شنیدهاید، استفاده از ابزار insight اینستاگرام است. اگر در Google برای “دوره های بازاریابی دیجیتال” جستجو کنید ، دوره های زیادی را پیدا خواهید کرد که رشته های مختلف بازاریابی دیجیتال را پوشش می دهد. امروزه با بهره گیری از راه­های مختلف می­توانید بر مخاطبان تاثیر گذارید و به مشتری وب سایت خود تبدیل کنید. مثلا اگر میخواهید تبدیل به یک بلاگر در زمینه غذا و خوراکی شوید، بهتر است خیلی در مورد مسافرتها، تفریحات و دکوراسیون منزلتان صحبت نکنید. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد این دورهها به اینجا مراجعه کنید.

البته کاربران تنوع را دوست دارند، اما نه در این حد که امروز در زمینه خاصی صحبت کنید و فردا در یک زمینه دیگر! متاسفانه کاربران امروز به دنبال محتوای فست فودی هستند و بیشتر از ۱۰-۱۵ ثانیه پای یک ویدئو نمیمانند. تنوع در تولید محتوا خیلی مهم است و کاربران مختلف سلیقههای متنوعی دارند. آقای رضا شیرازی یکی از افراد پیشرو در زمینه بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو و همینطور یکی از شناخته شدهترین چهرههای فعال سئو هستند که حدود 10 سال فعالیت مستمر در زمینه SEO و طراحی سایت دارند.

در این صفحه تبلیغات به صورت مستقیم نیست؛ بلکه پیشنهادات و کپشنهای ارائه شده در پستها، افراد را به استفاده از ابزارها و محصولات این برند تشویق میکند. مثلا به پستهای صفحه اینستاگرام Samsung نگاه کنید. مزیت استوری این است که نیاز به محتوایی بسیار با کیفیت یا مطابق با صفحه شما ندارد. یکی از محتواهایی که مخاطبین را درگیر میکند و خیلی از کاربران به آن علاقه دارند، محتوایی است که خود فالوورها به اشتراک گذاشتهاند.

برای ارتباط بهتر با همکاران و فالوورها استفاده کنید. امروزه مکان مناسب برای ارتباط موثر با مخاطبان، اینترنت است. برای مثال اگر در حوزه میکاپ و مد کار می کنید، بهترین اپلیکیشن برای شما اینستاگرام است و با یک برنامه و استراتژی مناسب می توانید در کوتاه مدت شناخته شوید. مثلا اینکه از کلمات کلیدی مناسب و ترند در کپشنها، بایو و استوری استفاده کنند، ایموجیها را جدی بگیرند، تصویری حرفهای برای پروفایل خود انتخاب کنند و لوگو داشته باشند. اینکه باید اطلاعات تماس خود را پر کنند، تصویر پروفایل انتخاب کنند و به طور مرتب محتوا منتشر کنند. یکی از بهترین مزایای داشتن یک پروفایل تجاری این است که میتوانید از طریق Insights به آمارهای مفید مانند بازدیدها، تاپ استوریها و تاپ پستها، مقدار تعامل پیج، سن، جنس، محل سکونت و بیشترین ساعات فعال فالوورهایتان دسترسی داشته باشید.

آمارها نشان میدهد که استوریها بازدید بالایی دارند، پس تبلیغ در استوری را فراموش نکنید. همانطور که میدانید استوریها بعد از ۲۴ ساعت پاک میشوند؛ اما میتوانید با ذخیره آنها در هایلایت، امکان دسترسی همیشگی را به مخاطبین خود بدهید. با ایجاد نظرسنجی، مسابقه، کارت های هدیه، تماس های تلفنی و پرسش و پاسخ این پیام را به مخاطبانتان منتقل میکنید که صدای آنها را میشنوید، به آنها علاقهمند هستید، به نظرات و نگرانی های آنها توجه دارید و برای آن ها احترام و ارزش قائل هستید با این کار حس دلگرمی و اعتماد را به مشتری القا کرده و مشارکت روز افزون دنبال کنندگان را به دست خواهید آورد.

بسیاری از افراد ایمیل مارکتینگ را با پیام های اسپم ایمیل اشتباه می گیرند اما ایمیل مارکتینگ آنقدرها هم مزاحم نیست. یاد می گیرید چگونه یک تقویم محتوایی بسازید و انواع مختلف کمپین های ایمیلی را برنامه ریزی نمایید. برای ساخت وبسایت به طراح سایت یا برنامه نویس وبسایت و قبل از آن ها به طراح تجربه و رابط کاربری برای نمایش بهتر و کاربرپسند تر بودن وبسایتتان نیاز دارید . نتایج و داده های تحلیلی درباره مشتریان و کاربران در فضا وب و یا هر یک از شبکه های اجتماعی، مجموعه ای از باید ها و نباید های بسیار مهم را نمایش می دهد.