186-211, Cambridge University Press, New York

از طرفی، ازآنجاکه ارزش افزوده بخش نفت، خود یکی از اجزای مهم تولید ناخالص داخلی کشور ما می­باشد، بهترین روش این است که متغیر وابسته، تولید ناخالص داخلی بدون احتساب بخش نفت درنظر گرفته شود، تا رابطه کاذب ایجاد نگردد. مطالعات متعددی در رابطه با اثرات نامتقارن شوک­های نفتی بر تولید، در داخل و خارج کشور انجام شده است که در این بخش به بررسی برخی از این مطالعات پرداخته می­شود.

همانگونه که مشاهده میشود، با اعمال این پیشنوشته، میزان ذخایر گازی مؤثر در آینده کشور نسبت به حالت الگوی پایه در سال 1414 در حدود 10 هزار میلیارد متر مکعب کمتر خواهد شد. اعمال تمامی پیشنوشتهها منجر به افزایش تولید گاز در کشور خواهد شد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مازندران ، رضا حاجی پور عصر امروز در آیین معارفه سرپرست جدید فرمانداری شهرستان آمل گفت: در گذشته ۷۰درصد بودجه کشور از محل فروش نفت تامین میشد که این وضعیت لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ را داریم به حدود ۳۰ درصد رسیده است.

به گزارش قدس آنلاین، در ایام بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی مباحث مربوط به «افزودن LPG به سبد سوخت» و «تعیین تکلیف درآمدهای صادراتی LPG پارس جنوبی» به دو موضوع مهم بودجهای امسال تبدیل شده است. حال به نظر میرسد که امسال نیز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ قصد دارد درباره این دو موضوع تصمیمگیری کند.

در کشورهای در حال توسعه، ضربه های وارد شده بر اقتصاد به دلیل ضربه های بازار بورس، در مقایسه با کشورهای توسعه یافته عمق بیشتری دارد.

به دلیل وجود علل زیر نمیتوان بازاری با ساختار رقابت انحصاری را با جزئیات تعریف کرد. بهبود کیفیت به افزایش تقاضا و قیمت کالای تولید شده در بازار رقابت انحصاری کمک میکند. مواد خام به موادی اطلاق میشود که پس از استخراج و یا استحصال، تغییری در کیفیت فیزیکی، شیمیایی، ماهیت و نوع آن ایجاد نشده باشد و به همان شکل برای فرآوری به واحد تولیدی واگذار یا صادر میشود.

هدفی که نابود کردن آن در دستور کار دشمنان خارجی کشور و مردم از یک سو و مدیران نالایق داخلی از سوی دیگر است.

که roil، نشانگر درآمد حقیقی نفت در کشور ایران است. طبق سند شورای عالی انرژی با عنوان تراز تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور تا افق ۱۴۲۰ تراز گازی ایران در ۴ ماهه سرد سال طبق جدول ۱ منفی خواهد شد. یک اقتصاددان با بیان اینکه مهمترین علت کاهش ارزش پول ملی از نظر فنی در تفاضل رشد نقدینگی با رشد اقتصادی است، گفت: کاهش درآمدهای ارزی و ریالی دولت در سه سال اخیر از یک طرف و هزینههای دولت در حمایت از طبقات محروم نیز از طرف دیگر دست به دست هم داده و نرخ تورم را به بالاترین حد ممکن رسانده است.

در زمینه “کارایی اطلاعاتی” بازار سهام در مورد اینکه چه کسی مطلع است و چه کسی تصمیم می گیرد نوعی سردرگمی و ابهام وجود دارد. از سوی دیگر کیومرث فتحالله کرمانشاهی معاون کل اسبق سازمان توسعه تجارت در گفتوگو با «نود اقتصادی» در واکنش به اظهارات عبدالناصر همتی در نقد عملکرد دولت فعلی در رشد صادرات غیرنفتی اظهار کرد: اینکه ۱۰ قلم کالای اول صادراتی ما پایه نفتی دارد، چیز جدیدی نیست و آقای همتی کشف جدیدی نکردهاند، اما معلوم نیست چرا الان یادشان افتاده که در این زمینه صحبت کنند؟

چارچوب نظری نگهداری سهام که توسط توبین مطرح شد نشان می دهد که افراد در چارچوب نظریه پورتفولیو اقدام به نگهداری سهام می کنند.

خریداران با داشتن قدرت در بازار و به علت سهم داشتن و منابع مالی خود، میتوانند با تغییر دادن سیاستهای دولت به صورت دلخواه، نتیجه بازار را به نحوه مطلوب خود، عوض کنند.

ایجاد و افزایش هر ساله نهادها و بخشهای غیر مفید و ناکارآمد که از بودجه عمومی کشور ارتزاق میکنند، نتیجه درآمدهای دلارهای نفتی است. ج- تصمیمات جزیرهای که هر از گاهی توسط وزارتخانههای مختلف بدون توجه به مصلحت عمومی کشور گرفته میشود، مانند افزایش چند برابری قیمت خودرو توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت که به صورت دومینو اسباب گرانیهای وحشتناک روزهای اخیر را ایجاد کرده، از جمله نگرش بخشی وزارتخانهها است که میبایست توسط رئیس دولت مهار و هدایت شود؛ البته در صورتی که ارادهای برای منظور وجود داشته باشد.

ب- کشور ما در شرایط فعلی برای نگهداشت یا ارتقای ارزش پول ملی دو راهکار مختلف در مقابل خود دارد؛ اول: تزریق و ادامه روند معیوب دلارهای نفتی به اقتصاد. کل درآمدهای نفتی کشور شامل نفت و میعانات گازی و فرآوردههای نفتی در بازه زمانی ۹۲ تا رقم محاسبه شده برای ۴ ماهه اول سال ۹۹ بالغ بر ۳۶۴ میلیارد و ۴۹۸ میلیون دلار بود که از این میزان سهم دولت (۶۵.۵ درصد) ۲۴۰ میلیارد و ۱۸۹ میلیون دلار و همچنین سهم ۱۴.۵ درصد شرکت ملی نفت ۵۲ میلیارد ۶۵۲ میلیون دلار تا پایان سال ۹۸ گزارش شد.

مابقی سهم وزارت نفت به میزان ۱۴٫۵ درصد و سهم صندوق توسعه ملی به میزان ۲۰ درصد است. به این ترتیب، سهم ۲۰ درصدی صندوق توسعه ملی، برابر با ۵ میلیارد و ۲۹۱ میلیون دلار و سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت نفت برابر با ۳ میلیارد و ۸۳۵ میلیون و ۷۹۷ هزار دلار خواهد بود. بنابراین کل درآمد نفتی برابر ۳،۰۴۲،۳۲۵ میلیارد ریال خواهد بود.

در مورد منابع حاصل از صادرات نفت و گاز در بودجه سال ۱۳۹۹، می توان بیان کرد، کل درآمد ارزی کشور حاصل از صادرات نفت برابر ۱۸.۲۵ میلیارد دلار و درآمدهای ارزی صادرات نفت و گاز برابر با ۲۲.۲۵ میلیارد دلار پیش بینی شده است. سپس در بخش دوم ادبیات تحقیق، اعم از مبانی نظری و مطالعات انجام شده بیان می شود. رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم گفت: براساس قانون بودجه ما اجازه تخصیص ارز ترجیحی در نیمه دوم سال را نداشتیم که این موضوع را خود شما تصویب کردید که تصمیم درستی نیز بود، زیرا تخصیص این ارز موجب خلق پول می شد و بخش قابل ملاحظه ای از تورم ۵۰ درصدی مربوط به این موضوع است.

طی سال های مورد بررسی، بالاترین درآمدهای نفتی از محل صادرات نفت مربوط به سال ۱۳۹۰ و پایین ترین مربوط به سال ۱۳۹۸ است.

به گزارش ایسنا، سعید لیلاز درمورد موضوع کاهش ارزش پول ملی؛ حاصل تحریمها یا ناکارآمدی مدیریتی مهمترین علت کاهش ارزش پول ملی را از نظر فنی در تفاضل رشد نقدینگی با رشد اقتصادی دانست و گفت: مسئله اصلی در اقتصاد ایران افزایش نقدینگی و رشد پایین اقتصادی است.

هدف این مقاله بررسی تأثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر ارزش کل سهام معامله شده در کشورهای منتخب، تأثیر ارزش کل سهام معامله شده در کل دنیا بر ارزش کل سهام معامله شده در ایران مورد برآورد قرار گرفته است و همچنین پاسخ به دو سؤال و فرضیه زیر بوده است.

مقدار ضریب نرخ ارز 73- می باشد که نشان می دهد، چنانچه نرخ ارز کشورهای منتخب یک درصد افزایش یابد، ارزش کل سهام معامله شده در کشورهای منتخب 73- درصد کاهش خواهد یافت که این امر به دلیل وجود رابطه منفی میان نرخ ارز و ارزش کل سهام معامله شده را تأیید می کند. شرکت ملی نفت چین همچنین برای هریک از مشکلات بانکی – بهویژه عدمامکان استفاده از دلار آمریکا – که به دلیل تحریمهای واشنگتن ایجاد شده، راهحلی دارد.

شرکت بهرهبرداری نفت و گاز کارون بزرگترین شرکت تولیدی تابعه شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با توان تولیدی بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز است. بر اساس آمارهای شرکت اطلاعات کالا کپلر، چین در سال گذشته میلادی رویهمرفته ۳۲۴ میلیون بشکه نفت (معادل حدود ۸۸۷ هزار بشکه در روز) از ایران و ونزوئلا خریداری کرده که ۵۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ است. به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، از سال ۹۲ تا پایان سال ۹۸ دولت تدبیر و امید ۲۴۰ میلیارد و ۱۸۹ میلیون دلار درآمد نفتی داشته است.

این مساله تا کنون تحتتاثیر اختلافات اخیر بین پنج کشور کرانهای که نفت، گاز و سایر حقوق را در آن به اشتراک میگذارند، یعنی روسیه، ایران، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان قرار نگرفته است.