روانشناسی زندگی سبز در کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری

زندگی سبز یک مفهوم بسیار گسترده و کلی است که به استفاده از رویکرد‌های دوستدار محیط زیست و بر پایه پایداری مناب

توسط مدیر سایت در 18 تیر 1402

زندگی سبز یک مفهوم بسیار گسترده و کلی است که به استفاده از رویکرد‌های دوستدار محیط زیست و بر پایه پایداری منابع زمین اشاره دارد. این روش به منظور کاهش تأثیرات منفی بر جامعه و محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است و با توسعه هر روز بیشتر، تعداد زیادی از جوامع درسازمان‌دهی این روش را در زندگی خود به کار می‌گیرند.

در حال حاضر، محققان و روان‌شناسان از شیوه‌های مختلفی برای تحقیق در مورد تأثیرات زندگی سبز بر سلامت روانی انسان‌ها استفاده می‌کنند. اما یکی از گروه‌های مهم ویژگی‌های زندگی سبز را کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری است که رویکرد جدیدی درمانی را برای این گروه ارائه می‌دهند.

مطالعات نشان می‌دهد که زندگی سبز می‌تواند به عنوان یکی از راه‌های اصلاح رفتار کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری مورد استفاده قرار گیرد. بسیاری از کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری، شامل ADD و ADHD، دچار استرس و اضطراب شدید هستند که ممکن است با استفاده از فضای باز، محیط زیست سبز و طبیعی، بهبود یابند.

از طریق ایجاد فضاهای سبز در پارک‌ها، محله‌های شهری و مدارس، کودکان می‌توانند از فضای باز بیشتری برای بازی، فعالیت و تفریح برخوردار شوند که می‌تواند تأثیرات مثبتی بر روی رفتار آنها داشته باشد. همچنین، ارائه امکاناتی مانند باغ‌های آموزشی در مدارس و فضاهای باز مجهز به بازی‌های موقعیتی و بازی‌های جمعی، می‌تواند بهبود رفتار و افزایش تمرکز کودکان را تسهیل کند.

با این وجود، برای تأثیر گذاری بهتر این روش روی کودکان با اختلالات رفتاری، نیاز است که آن‌ها به صورت شخصی و به روشی کاملاً تحت نظارت توسط متخصصین مشاوره یا روان‌شناسی، تجربه خود را تجربه کنند و از فضاهای سبزی استفاده کنند. با وجود تأیید علمی این روش برای درمان کودکان بیشتر وجهه خواهد یافت.



"افزایش حس ارتباط با طبیعت در کودکان اختلالات رفتاری با استفاده از روانشناسی زندگی سبز (طبیعت، تلاش، موثر بودن، اتصال، خودشناسی

کودکان با اختلالات رفتاری نیاز دارند با محیط طبیعی ارتباط بیشتری برقرار کنند تا بهبود یابند و زندگی بهتری داشته باشند. این ارتباط می‌تواند با استفاده از روش‌هایی از جمله روانشناسی زندگی سبز تقویت شود.

یکی از مؤلفه های روانشناسی زندگی سبز، «طبیعت» است. طبیعت به عنوان یک فضای مطلوب برای کودکان، محیطی منعطف و تنوع‌بخش است که فراتر از نقش زیبایی‌بخش و خود ارزش‌مند، یک احساس آرامش و آرامش را به آنان منتقل می‌کند. در طبیعت، خیلی از فرآیندهای بهداشتی اتفاق می افتد و کودکان با حضور در آن، می توانند سبک زندگی سالم و بهداشتی را تجربه کنند.

مؤلفه دیگر روانشناسی زندگی سبز «تلاش» است. این مؤلفه مشتمل بر شادی، اشتیاق، پرشوری و شورآیی است. در محیط طبیعی، کودکان از این احساسات و هیجانات که به آنها کمک می کند روحی و جسمی شاد و سالم داشته باشند، بهره می‌برند. برای مثال، پیاده‌روی در طبیعت و دیدن چشم‌اندازهایی طبیعی، فرصتی است تا کودکان خودشان را به چالش بکشانند، حرکت زیادی داشته باشند و به فعالیت‌هایی مانند پرداختن به بازی‌های فردی یا انجام دادن ورزش، علاقه نشان دهند.

مؤلفه سوم روانشناسی زندگی سبز «موثر بودن» است. وقتی کودکان در فضای طبیعی به طرز موثری با کره زمین ارتباط برقرار می‌کنند، به آنها می‌گویند که از دنیا اطلاعاتی به دست می‌آورند. این فرصت برای کودکان با اختلالات رفتاری بسیار ارزشمند است، زیرا به ویژه در موضوعاتی مانند شناخت و یادگیری، محیط طبیعی بسیار مؤثر است.

موضوع چهارم روانشناسی زندگی سبز، «اتصال» است. ارتباط برقرار کردن با دیگران در تلاش برای یادگیری درباره جنبه های فرهنگی، جغرافیایی و زیستی که با چشم مریزی به صورت هم‌زیستی در دنیا وجود دارند، توسط کودکان، به عنوان یکی از پایه‌های جامعه شناختی مورد استفاده قرار می‌گیرد. ارتباط با مادر و پدر، خواستار داشتن دوستان و انجام فعالیت‌هایی که در آن فضا طرفین با هم‌دیگر در ارتباط هستند، کمک می‌کند کودکان با محیطی متنوع در تعامل بوده و عملکرد سازگار، ازین رو با کاهش اختلالات رفتاری، همراه است.

نهایتاً، مؤلفه پنجم روانشناسی زندگی سبز، «خودشناسی» است. این مؤلفه، به دنبال بالا بردن خودآگاهی و تکامل شخصیتی و اقداماتی است که باعث می‌شود کودکان با خود آشناتر شوند. به عنوان مثال، رفتن به مکان‌های طبیعی کوهستانی، پیاده‌روی در مناطق طبیعی، بازی‌های شناوری و استفاده از ابزارهای فضای باز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

در کل، استفاده از روش‌های روانشناسی زندگی سبز می‌تواند به کودکان با اختلالات رفتاری، کمک کرده و آنها را با محیط طبیعی بیشتر آشنا کرده و بازدهی بالاتری را به دنبال داشته باشد.



اثرات زندگی سبز بر کاهش اختلالات رفتاری در کودکان

زندگی سبز شامل فضای سبز پارک‌ها، باغات، غارت‌نشده، شهربازی‌ها و فضاهای باز دیگر، گیاهان و درختان و حیواناتی مثل پرنده‌ها، حشرات و بازدید از حیوانات است. مطالعات نشان داده است که زندگی در فضای سبز می‌تواند به کاهش استرس، از بین بردن وحشت، افزایش مهارت‌های اجتماعی و کمک به کاهش نشانه‌های خودخواسته (مانند افسردگی، اضطراب و هیجان) کودکان کمک کند. به عنوان یکی از مزایای منحصر به فرد زندگی سبز، کاهش رفتارهای اختلالی کودکان است.

یک دلیل اینکه زندگی در فضای سبز می‌تواند به کودکان کمک کند برای کاهش رفتارهای اختلالی آن است که این فضاها باعث بهبود توجه و کارآیی مغزی شده و کودکان را به شدت مشغول می‌کنند. طبیعت با بوی خود و دریافت طعم، حس لمس، رنگ و صدای تنومند خود، به کودکان کمک می‌کند تا توانایی القای پاسخ های خارق العاده و بررسی و استدلال را داشته باشند، که اینکه کودکان قادر باشند این توانایی ها را به کار ببرند، می‌تواند به کاهش رفتارهای اختلالی آنها بسیار کمک کند.

فضاهای سبز به ویژه پارک‌ها می‌توانند به عنوان یک محیط اجتماعی برای کودکان عمل کنند. مطالعات نشان داده است که کودکانی که فرصت های بیشتری برای بازی کردن و برقراری ارتباط با هم در فضای باز داشته‌اند، دارای مهارت‌های اجتماعی قوی‌تری هستند. برخی از این مهارت‌ها شامل احترام گذاشتن به دیگران، به اشتراک گذاشتن بازی‌ها، مذاکره و حل تعارض هستند. شبیه سازی محیط های اجتماعی در فضای سبز می‌تواند کودکان را برای مقابله با وضعیت های فردی و اجتماعی پیشرفته‌تر آماده کند.

یک فواید دیگر زندگی سبز برای کاهش رفتار های اختلالی کودکان، کمک به کاهش استرس و اضطراب های روزمره آنها است. زندگی در فضای باز و محیط های سبز می‌تواند باعث کاهش تنش و استرس شود و تاثیر مثبتی در سلامت روانی کودکان بگذارد. همچنین، فضاهای سبز می‌توانند به کودکان کمک کنند که خود را مرتب کنند و در روال هایی مانند آماده شدن برای خواب، روان شدن پس از یک روز پرفشار و یا حتی برگزاری رفتارهای روتین روزانه، کمک کنند.

در نهایت، زندگی در فضای سبز به عنوان یک شیوه ذهنی و روانشناختی، می‌تواند به کودکان کمک کند تا شناخت و فهم بهتری از خودشان و محیط اطراف خود داشته باشند و درنهایت، رفتار بهتری نشان دهند. چرا که به طور مستقیم بر روی تعادل روانی و خوش بین تر شدن کودکان تاثیر می‌گذارد، زندگی در فضای سبز می‌تواند به عنوان یک شیوه کارآمد برای کاهش رفتارهای اختلالی در کودکان مفید باشد.



بهبود تمرکز و توجه کودکان مبتلا به اختلالات رفتاری با استفاده از زندگی سبز

در حال حاضر، اختلالات رفتاری در کودکان از جمله اختلال کمبود توجه/فزون‌حرکتی (ADHD)، اختلال عصبی (AN)، و اختلال نافرمانی مقابله‌ای (ODD) یکی از مهمترین مسائل روان‌شناختی در جامعه هستند. کودکانی که از این اختلالات رنج می‌برند به سختی تمرکز کرده و در نتیجه مشکلاتی را با خود به همراه خواهند داشت. اما زندگی سبز، به‌عنوان یک روش طبیعی، می‌تواند در بهبود تمرکز و توجه کودکان مبتلا به این اختلالات مؤثر باشد.

یک فضای زندگی سبز شامل محیطی با گیاهان، درختان، حیوانات و جریان آب‌ ها می‌تواند تاثیر بسیار بزرگی بر روی حالت روحی و رفتار کودکان داشته باشد. از مزایای زندگی در باغ‌ها و فضاهای سبز، کاهش فشار خون، کاهش علائم افسردگی، بهبود بیشتر تمرکز و توجه، ارتقای احساس آرامش و کاهش کمبود توجه و هیجان می‌باشد.

بسیاری از مطالعات، ارتباط مستقیم بین زندگی سبز و کیفیت زندگی مثبت افراد را نشان داده‌اند. این در حالیست که زندگی در محیط‌های شهری و صنعتی می‌تواند باعث ایجاد تنش و استرس در انسان‌ها شود و از نظر جسمی و روحی آن‌ها را ضعیف می‌کند. بنابراین احداث فضاهای سبز در شهرها و مناطق شلوغ به‌ویژه برای کودکانی که از اختلالات رفتاری رنج می‌برند بسیار مهم و پراهمیت است.

در کل، زندگی سبز می‌تواند به عنوان یک درمان مکمل برای کودکانی که از اختلالات رفتاری رنج می‌برند، مؤثر بوده و با بهره‌گیری از این روش، با تامین فضایی سالم و سالمندانه برای کودکان، امکان ایجاد شادی با افزایش تمرکز و توجه و بهبود عملکرد روزانه را فراهم می‌کند.



ارتباط بین زندگی سبز و کاهش اضطراب در کودکان با اختلالات رفتاری

تجربه‌های مختلف نشان می‌دهد که زندگی سبز و باغبانی برای کودکان با اختلالات رفتاری به عنوان یکی از راه‌های مؤثر برای کاهش اضطراب و آرامش مفید است.

باغبانی با ایجاد فضای آرام و طبیعی در خانه و داشتن مسئولیت در مراقبت از گیاهان، کودکان را به سمت خودمختاری و استقلال در انجام کار و بهبود برنامه‌ریزی زندگی خود سوق می‌دهد. این فعالیت یک روش کم هزینه و حساس برای بهبود روابط اجتماعی، بهبود خود اعتمادی، و کاهش اضطراب است.

بیشتر از همه، باغبانی می‌تواند با تنوع گیاهان، دیزاین مناسب، و حضور حیوانات خانگی، شور و جذابیت خاصی به محیط خانه بدهد. این شور و جذابیت می‌تواند تأثیر کاهشی بر اضطراب کودکان داشته باشد.

با درک و آشنایی بیشتر، شاید زندگی سبز و باغبانی به عنوان یک راه موثر برای کاهش اضطراب کودکان با اختلالات رفتاری به تشخیص و درمان این مشکلات کمک کند. بعلاوه، تأثیرات حالت خاص ذهنی از طریق فضای سبز و بحرانی بر روی کودکان در طول عمر ادامه دارند.



استفاده از فضای سبز به عنوان راهکار درمانی در کودکان با اختلالات رفتاری

استفاده از فضای سبز به عنوان راهکار درمانی در کودکان با اختلالات رفتاری، یکی از راه‌های مؤثری است که به کودکان با مشکلاتی مانند اضطراب، افسردگی، اختلال‌های خوردن، خواب و اختلالات رفتاری مانند اضطراب و افسردگی کمک می‌کند. فضاهای سبز امکانات جذاب و محیطی با ارزش کالبدی و ذهنی را فراهم می کند که به کودکان کمک می‌کند تا استراحت نموده و برای مدتی از اطرافشان فاصله بگیرند.

استفاده از فضای سبز به عنوان راهکار درمانی در کودکان با اختلالات رفتاری، بیشتر بر اساس مفهوم استرس و کاهش آن می‌باشد. فضای سبز، طبیعتی و پاک که بدون هیجان شما را سرخورده نمی کند، اینکه بر روی فضایی صلح آمیز که هیجانات و تضادهای شدید را تسکین می‌دهد نگه داشته باشیم، سرمایه‌گذاری بسیار ارزشمندی است.

در کودکان با اختلالات رفتاری، فضای سبز می‌تواند الگوی تفریحی آنها را تغییر دهد. آنها بیشتر در این محیطها قرار می‌گیرند که احتمالاً ثابت شده که شیوه‌ی تفریح و بازی آنها را به رفتارهای حماسی‌تر و انگیزشی تر تبدیل می‌کند. بخشی از درمانی که تاثیر عمیقی بر رفتار و شخصیت کودکان دارد، ارائه اطلاعات و آموزش‌های ارزش‌آموز به آنها برای شناخت، هدایت و مدیریت هیجانات است. استفاده از فضای سبز می‌تواند پایه‌ای برای این آموزش‌ها بشود.


روانشناسی کودکان

منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن